Uproszczona forma rozliczeń VAT OSS obejmuje transakcje wewnątrzwspólnotowe pomiędzy kontrahentami na terenie Unii Europejskiej. Procedura One Stop Shop znacznie ułatwia i usprawnia sprzedaż wysyłkową towarów. Chcesz dowiedzieć się, kiedy możesz realnie skorzystać na uproszczonej procedurze rozliczenia podatku VAT? Zajrzyj do poradnika i poznaj kilka praktycznych wskazówek.
Artykuł sponsorowanyNa czym polega procedura VAT OSS dla przedsiębiorców?
Procedura One Stop Shop upraszcza rozliczanie podatku VAT dla przedsiębiorców sprzedających towary i usługi konsumentom w Unii Europejskiej. A zatem co to VAT OSS i na co pozwala? Przede wszystkim na rejestrację w jednym państwie członkowskim i składanie zbiorczych deklaracji VAT. W ten sposób eliminuje konieczność oddzielnej rejestracji w każdym kraju odbiorcy.
Czy wiesz, że…? Od 1 lipca 2021 roku wprowadzono jednolity limit sprzedaży na odległość w wysokości 10 000 euro dla całej UE. Po jego przekroczeniu przedsiębiorca musi rozliczać VAT w kraju konsumpcji. Wcześniej wymagało to rejestracji w każdym z tych państw z osobna.
Na ten moment rozliczenia w ramach VAT OSS można składać kwartalnie w jednym kraju (tam, gdzie prowadzisz działalność gospodarczą). To ogromne ułatwienie, które generuje mniejsze ryzyko pomyłek w naliczonym podatku VAT.
Kiedy można skorzystać z ułatwienia w rozliczeniach podatku VAT?
Z uproszczenia VAT OSS może skorzystać każdy przedsiębiorca, który świadczy usługi sprzedaży lub produktów przez internet na arenie międzynarodowej. Warunkiem skorzystania z procedury jest fakt nawiązywania reakcji handlowych wyłącznie z kontrahentami w Unii Europejskiej. W praktyce z VAT OSS możesz skorzystać, jeśli:
- zajmujesz się wewnątrzwspólnotową sprzedażą towarów na odległość;
- przekraczasz limit 10 000 euro, czyli kwotę wolną od podatku VAT.
Taka forma ułatwienia rozliczeń podatkowych jest przeznaczona dla przedsiębiorców świadczących usługi na rzecz osób prywatnych na terenie UE. Transakcje B2B nie są uwzględniane w uproszczonej procedurze.
W jaki sposób ewidencjonować sprzedaż, aby korzystać z procedury VAT OSS?
W praktyce to nie takie trudne. Jako czynny podatnik VAT musisz prowadzić pełną ewidencję transakcji i gromadzić dokumenty przez okres 10 lat. W razie zaniedbania tego obowiązku licz się z ryzykiem nałożenia sankcji przez organy podatkowe.
Jako podatki VAT w ramach WSTO musisz gromadzić w ewidencji takie informacje, jak:
- państwo członkowskie konsumpcji;
- kwota będąca podstawą opodatkowania;
- data i kwoty otrzymywanych płatności;
- informacje i płatnościach zaliczkowych;
- kwoty zwiększające lub zmniejszające podstawę opodatkowania.
Istotna jest też data dostarczenia towaru wraz z opisem produktów, które zostały sprzedane. Masz też obowiązek udostępniania zgromadzonej dokumentacji na żądanie państwa członkowskiego.
Sprzedaż międzynarodowa przez Amazon i VAT OSS – czy taki duet jest możliwy?
System rozliczeń VAT OSS to rozwiązanie, z którego skorzystasz także w ramach transakcji realizowanych przez platformę Amazon w ramach FBM (Fullfilment by Merchant). W tym przypadku to sprzedawca ma obowiązek zorganizować proces wysyłki towarów i posprzedażową obsługę klienta.
Dzięki procedurze VAT OSS nie musisz rejestrować się jako podatnik VAT w każdym kraju, gdzie zostały zrealizowane operacje handlowe. Wszystkie podatki zapłacisz w jednym urzędzie w Polsce.
Dlaczego warto korzystać z systemu VAT OSS?
Nowa procedura obowiązująca już od lipca 2021 roku niesie ze sobą wiele korzyści dla przedsiębiorców realizujących sprzedaż wewnątrzwspólnotową. Kluczowe zalety takiej usługi to:
- proste procedury rozliczeń podatku VAT;
- brak konieczności rejestracji działalności w każdym kraju z osobna;
- poprawa konkurencyjności przedsiębiorstwa na arenie międzynarodowej.
Dodatkowo zyskujesz szanse na łatwiejszą ekspansję biznesu na rynku UE. Proste procedury podatkowe nie generują dodatkowych kosztów i ułatwiają prowadzenie rozliczeń nawet przy setkach zrealizowanych transakcji.